Stop!

Het effect van de STOP-kaart

Of beter gezegd: de “GA ZO DOOR-STOP-TWIJFEL-kaarten. Maar we refereren ook wel aan de ‘stoplicht-kaarten’. We reikten ze aan het begin van de teamontwikkeldag uit. Zodat de teamleden zélf deze kaarten kunnen inzetten zodra ze merken dat ze afhaken, zich iets afvragen of een bijdrage heel constructief of verfrissend vinden. Op het proces welteverstaan. Met als doel het verbeteren van de communicatie in het team.

Gedurende de dag vragen we het team regelmatig de kaarten in te zetten. Soms gebeurt dat.

En juist deze simpele opdracht gaf ineens de doorslag.

Hoe dit werkte?

Het team ging in discussie en belandde in een eigen patroon. Het gesprek ging alle kanten op. Niet iedereen nam deel. Niet iedereen snapte elkaar. Weinig vragen, veel zenden. Herkenbaar?

We namen een time-out en nodigden het team uit te evalueren op het proces. Wat ging goed, wat kon beter? “Ik haakte op een gegeven moment af” zegt iemand. Hier klonk bijval. “Wat maakt dat je niet een kaart hebt ingezet?” vraag ik.

Boem.

Toen kwam het besef. “Niet aan gedacht dat dat hier ook kan.” En de realisatie: “Ik hoef niet te berusten in discussies die ik niet snap. Waar ik niet aan bijdraag. Waarvan ik inkak. Ik kan met deze kaarten hier zelf regie op nemen.”

En het mooie is: dat hoeft niet alleen op een georganiseerde teamontwikkeldag te gebeuren. Dat kun je bij elk gesprek of overleg doen, op het moment dat jij het gevoel hebt dat het nodig is. En dat vraagt oefening en lef.

Zo werkt een krachtig leerproces. En we begeleiden dit graag. Vanuit veiligheid, eigenaarschap en regie.

Wil jij hier meer van weten? Stuur me gerust een berichtje: [email protected]

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *