Maar wie is er nou écht verantwoordelijk in jouw MT?

Met een simpele gezamenlijke teamsessie ontdek jij welke onderliggende patronen in jullie teamdynamiek niet-effectief gedrag in stand houden.

Onvoldoende

De directeur in het Management Team vond al een tijd dat het team onvoldoende zelf verantwoordelijkheid nam. Gesprekken hierover brachten geen verandering. Maar er speelde meer in dit MT. Met behulp van vragen uit het spel “Olifant in de kamer” zijn we op onderzoek gegaan. Want wat speelt hier in de teamdynamiek?

Niet voor niets

Het team mocht uit een ruime selectie (die ik vooraf had gemaakt) zelf 4 vragen kiezen die hen aanspraken, geprikkeld door de 4 vragen op de slide (zie foto). Eén van de vragen die meerdere MT-leden hadden gekozen was: “Hoe is de verantwoordelijkheid hier verdeeld?” Dat deze vraag  bij alle leden terugkomt is natuurlijk niet voor niets.

Het gesprek daarna voerden we op een open manier en bood veel inzichten in de onderliggende patronen. Patronen die onbedoeld een minder effectieve dynamiek in stand houden.

Aarzelen en loslaten

Wat bleek? De MT-leden vinden het nogal eens onduidelijk hoe de verantwoordelijkheden zijn verdeeld. De directeur springt vaak bij -vanuit de beste intenties- om zaken op te lossen. De  MT-leden aarzelen vervolgens om zelf zaken op te pakken omdat hij het de vorige keer ook deed en ze zich oprecht afvragen of ze er zelf wel over gaan. Of omdat ze bang zijn het niet helemaal goed te doen. Andersom speelt bij de directeur soms angst om volledig los te laten.

Als dit patroon in de onderstroom speelt, maar dit inzicht is nog niet collectief gemaakt, zal het maken van afspraken over wie doet wat nooit voldoende zijn. Omdat het onderliggende patroon veroorzaakt dat men de volle verantwoordelijkheid niet durft te nemen of te laten.

Leren

Met dit inzicht én het samen ontdekken van dit onderliggende patroon, kan het team de samenwerking flink verbeteren en verder bouwen aan het onderling vertrouwen. Versnellen door te vertragen dus.

En ze weten: in dit proces heeft iedereen zijn deel te leren. Dat is het mooie van kijken met de systemische bril, er is geen schuldige aan te wijzen, iedereen heeft een aandeel in de situatie zoals die is.

Wil jij ook hiermee aan de slag? Stuur me een berichtje om eens vrijblijvend hierover van gedachten te wisselen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *