Heb jij ook last van een asociale collega? Ik geef je 5 tips.

Hij is gewoon gepasseerd

Steven staart naar buiten, hij kan zich niet concentreren. Hij voelt zich onzeker en gepasseerd, sterker nog, hij ís gepasseerd. Zonder hem te informeren is Rob – de supersenior van zijn afdeling- naar de directeur gestapt. Rob doet wel vaker dit soort dingen: hij trekt zijn eigen plan, komt afspraken niet na en reageert onbehouwen naar collega’s. In het laatste functioneringsgesprek hebben ze het daarover gehad. Rob leek het toen te begrijpen. Maar dat is alweer even geleden en Steven ziet hem gewoon weer collega’s negeren of afblaffen als ze hem gewoon iets vragen. En nu dit.

Team heeft ernstig te lijden onder wangedrag

Uit onderzoek blijkt dat een team ernstig te lijden heeft onder onbeleefd of ondermijnend gedrag van een collega, zoals negeren, pesten of onvriendelijk gedrag. Het gedrag zelf lijkt soms verwaarloosbaar, maar het effect is zeer schadelijk. Het zorgt voor laag zelfvertrouwen bij collega’s, een gevoel van onveiligheid en een hoger verzuim in het team. De problemen ontstaan juist doordat ongewenst gedrag in organisaties wordt genormaliseerd, vaak onbewust. Bijvoorbeeld omdat het een collega is met veel ervaring of kennis van zaken en men niet durft op te treden. Of omdat het iemand is met een hiërarchische positie binnen de organisatie. Of gewoon omdat Rob “nu eenmaal zo is” en ze geen ruzie met hem willen.

Het kan echt anders

Gelukkig hoeft het niet zo te blijven. Ook als asociaal of wangedrag onderdeel is geworden van de organisatiecultuur, kun jij dit patroon keren in jouw team. Maar je moet wel actie ondernemen! Ik zie nog te vaak in teams dat de manager het niet (meer) durft, uit angst voor de eigen positie of gedoe met deze medewerker.

Houd de beloning voor ogen

Maar ik geef je op een briefje: het gedoe dat jij voor jezelf creëert met jouw actie hiertegen, weegt duizend keer op tegen de beloning die volgt: de verdwijning van het verziekende gedrag dat nu nog als een besmettelijk gif door het team trekt. Sterker, als jij laat zien dat je hiertegen optreedt, voelen medewerkers zich gesteund en creëer je een klimaat waarin mensen elkaar durven aan te spreken. Want stiekem hoopt iederéén dat de ander actie onderneemt. Goed voorbeeld doet goed volgen. En dat effect is goud waard. Mensen voelen zich fijner, ontwikkelen zich beter en het hele team gaat beter presteren. Omdat jij met jouw team weer een veilig klimaat hebt gecreëerd. En dan zul je zien dat er als vanzelf meer moois op jullie team-pad komt!

Hoe pak je dat aan?

Ik geef je 5 concrete tips om je direct te helpen bij deze uitdaging:

  • Wacht niet tot morgen of tot het functioneringsgesprek met het uitspreken van wat je ziet, hoort en voelt, jij bent echt niet de enige die dit ervaart. Doe het vandaag nog en liefst kort nadat je het ongewenste gedrag hebt waargenomen.
  • Pas de regels van feedback toe als je iemand aanspreekt op gedrag.
  • Vertrouw op het effect hiervan en heb geduld. Je ziet het effect vaak niet meteen, het heeft tijd nodig bij de ander om door te dringen en zich om te zetten in ander gedrag (uiteraard kun je iemand daar zelf hulp bij bieden of van de HR-afdeling of een coach).
  • Houd het doel steeds voor ogen. Waarom doe je dit ook alweer? Jij gaat er weer een topteam van maken! Wat hierbij helpt is voor jezelf een logboekje bijhouden waarin je stilstaat bij de acties, de vooruitgang en alle kleine stapjes die je steeds zet naar jouw doel. Wees jezelf dankbaar voor de moed die je daarbij al hebt getoond.
  • Ga komende week 2 keer per dag 2 minuten zitten en luister naar je lichaam. Wat voor signalen krijg je? Spanning, gevoelens van onvrede of frustratie komen zo beter aan het licht en maken jou duidelijk dat het tijd is voor actie.

Zachte heelmeesters

Blijf dus als manager niet lopen met je knagende gevoel over het wangedrag van je collega, praat het niet goed maar spreek hem of haar direct aan. Het gaat niet vanzelf over en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Herkenbaar?

Ben jij ook manager of collega van een lastig teamlid en herken jij jezelf in Steven en zijn probleem? Blijf er dan niet mee lopen. In een gratis telefonisch strategiegesprek van een half uur onderzoeken we jouw situatie en kijken we hoe ik jou kan helpen daarbij. Neem gerust contact op via mail ([email protected]) of telefonisch (06-24647535). Ik help je graag!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *