Hoe Suzan in het pak werd genaaid

“Ik had dit never nooit moeten doen”. Haar stem slaat over. Ze slikt nog een keer. “Dat extra team waarnemen was de nekslag”. Maar ze werd overvallen door de vraag. En wie moest het anders doen?

Zoiets simpels als nee zeggen
Hoe kan het zo moeilijk zijn? Uit onderzoek blijkt: we vinden het lastig. Is het onze overlevingsdrang als mens? Maak geen vijanden, anders heb je straks geen voedsel. Is het onze opvoeding? Nee-zeggen wordt niet in elk gezin gewaardeerd. Behulpzaamheid des te meer. Maar als je leert op alles ja te zeggen, loop je later een keer over. Of erger: je leeft niet jouw eigen leven, maar volgt een onduidelijk pad dat anderen steeds van richting mogen veranderen.

Yes!
Gelukkig hoeft het niet zo te blijven. En kun jij vaardigheden leren waardoor je niet meer – zoals Suzan – in deze val loopt en klemvast zit. Sterker nog, op het moment dat je handiger wordt in nee-zeggen, worden je ja’s ook krachtiger.

Hoe ga jij dit bereiken? Ik geef je vijf tips:

  1. Zeg niet: “Nee, ik kan dat niet” (je hebt een excuus) maar “nee, dat doe ik niet” (jij wilt dit niet). Bijvoorbeeld omdat je andere prioriteiten hebt of voelt dat je er geen tijd aan wilt of kunt besteden. Uit onderzoek blijkt de laatste nee (dat doe ik niet) je veel meer power te geven omdat je duidelijk jouw eigen grenzen aangeeft. Je zult dan ook merken dat je lichaamstaal verandert. Ga hier lekker mee oefenen om het verschil te ervaren!
  2. Als je twijfelt of je durft nog even geen “nee” te zeggen, koop dan tijd. Zeg dat je er nog even over wilt nadenken. Houd de regie bij jezelf en kom er later op terug.
  3. Als je nee zegt, biedt aan om mee te denken over een alternatief. Bijvoorbeeld dat je het niet deze week, maar wel volgende week kunt doen. Of dat je iemand anders kent die kan helpen.
  4. Sta stil bij de situaties waarin jij moeite hebt om nee te zeggen. Wat zijn de omstandigheden? Wat houdt jou tegen? Zoek je waardering of acceptatie? Ben je bang voor de reactie van de ander? Deze reflectie is cruciaal om jezelf te snappen en jouw self-talk om te draaien.
  5. Pik één of twee tips uit de vier bovenstaande en ga dit 30 dagen toepassen. Houdt in deze periode ook in een schriftje bij wat je ervaring is, wat je deed en ook wat het mét je deed. Succes!

Aanmelden dus!
Voel jij je net als Suzan ook regelmatig een speelbal van anderen en mis je tijd voor jouw eigen keuzes? En kun je een steuntje in de rug gebruiken? Doe dan 20 maart mee met de workshop Zacht werken. Op een relaxte manier leer jij hoe je tijd genoeg hebt en hoe jij jouw energie het beste inzet. Voor meer info en aanmelden: https://versnelmetelkaar.nl/workshop-zacht-werken/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *